Brunnby Skola
ÅRSKURS 5

ÅRSKURS 5 | Brunnby Skola

Aktuell information för elever i årskurs 5.

 

Schema
Läxor & Prov
Dokument
Kontakt
  •  

    • Kom-ihåg!

      Till förälder: kontakt med personalen sker antingen personligen, via telefon eller via e-mail. Brådskande ärenden bör ske personligen eller via telefon. Skicka inga muntliga meddelanden via ert barn.

      Kläder och tillbehör

      • Samtliga elever måste ha regnkläder och stövlar.
      • Samtliga elever måste ha idrottskläder och tillbehör anpassade till aktuell idrottslektion (gymnastikskor, vattenflaska, duschhandduk, svagt parfymerad/oparfymerad tvål/spray).
      • Vi rekommenderar medhavd frukt till fruktpausen.
      • Vi rekommenderar inneskor och extrakläder vid behov.
      • Vi rekommenderar namnmärkning av elevernas kläder.

      Övrigt

      • Frånvaroanmälan gör förälder via SchoolSoft varje frånvarodag senast kl. 8.15.
      • Läs gärna Brunnby Skolas skolregler.
     
  • Vecka Mandag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
       ÅK 5  ÅK 5  ÅK 5  ÅK 5  ÅK 5
    2       Eng: Gå in på följande länk och scrolla ner till "pedagogiskt material/programmanus." Läs först glosorna och lyssna sedan på programmet. Gör uppgifterna under pedagogiskt material/arbetsblad, sidan 2 och 3.     Eng: Läs glosorna i Textbook s. 34 "My Amazing Year", sedan texten och  översätt den för dig själv. Gör uppgifterna A och B på s. 41 i Workbook.   
    3 SCHEMA VT 21(START V3) 

    SV-läxa:        Läsa upp sin text, som under vecka 2 skrivits i Jag-boken, för någon vuxen som signerar. Lämnas till lärare senast tisdag 19/1.

     Eng: Läs "Just for Fun - Jokes" på s. 35 i textboken. Översätt för dig själv eller en vuxen. Gör workbook s. 42 "Put it all together", skriv en tidningsartikel kring de 3 bilderna.    Eng: Läs och översätt texten "The Donkeys", textbook s. 37 för dig själv eller en vuxen.
    4  Lektion 1:
    Repetition på bråk.
    Kap. 1 Från bråk till decimalform
    s. 6-9 (mål 1-3)
    Mål:
    - Förstå sambandet mellan bråkform och decimalform.
    - Växla mellan bråkform, decimalform och procentform.
    - Veta hur man skriver och tolkar tiondelar, hundradelar och tusendelar.
     Lektion 2:
    Kap. 2 Tiondelar, hundradelar och tusendelar
    s. 10-13 (mål4-6)
    Mål:
    - Veta namnet på olika talsorter i positionssystemet.
    - Förstå värdet på de olika siffrorna i positionssystemet.
    - Förstå och förklara att samma tal kan skrivas på olika sätt i decimalform och bråkform.

    Eng: "Just for fun", läxlapp här. Leta upp ditt namn och lär dig utantill de två eller tre repliker som din "karaktär" säger. 

    Lektion 3:
    Kap. 3 Storleksjämförelser med tal i decimalform s. 14-17 (mål 7-8)
    Mål:
    - Skriva tal i decimalform i storleksordning.
    - Förstå 0-ans betydelse i slutet av tal i decimalform.

    Lektion 4:
    Gå tillbaka och repetera.
    Test på om jag förstår och kan målen.

    Eng: Gör Workbook s. 43, övn A & B; Workbook s. 44, övn C. Ta hjälp av Texboken s. 37.
    Textbook s. 38 "The Short Cut", läs och översätt för dig själv eller en vuxen. Gör Workbook s. 45 A & B, Workbook s. 46 C.

     

    SV pratläxa:    Demonstrera hur en sak fungerar.

    5  

    Kap4: Addition & subtraktion med tal i decimalform, huvudräknings. 18-21

    Mål:

    - Öva på strategier i huvudräkning med decimaltal

    - Kunna använda sig av överslagsräkning 

     

    Kap5

    Addition & subtraktion med tal i decimalform, uppställning

    s. 22-25

    Mål:

    - Bli trygg på uppställning och uträkning av tal i decimalform

    Eng: Glosor "The Short Cut" läxlapp här. Träna på glosor.eu (logga in med anv. brunnby5, lösen brunnby5 innan du klickar på länken)  The Short Cut.

    Kap6
    Avrunda tal i decimalform
    s. 26-29

     Jobba ikapp + veckomål-test

    Mål:

    - Kunna avrunda till närmaste ental och tiondel

    - Använda likhetstecknet (=) & ungefär lika med (≈) på rätt sätt

    Eng: Gör sid 111 i Workbook; glöm inte att läsa den orange rutan noggrant innan du börjar!

     

    NO-PROV

    SV språkläxa:  Prepositioner och idiomer.

    6     Eng: Läxa regelbundna verb, läxlapp härTräna på glosor.eu (logga in med anv. brunnby5, lösen brunnby5 innan du klickar på länken) Regelbundna verb, enskilda ord eller alla 3 formerna.  

    SV läsning- & utvärderingsläxa:  Läsa upp skriven text samt utvärdera högläsning och text tillsammans med förälder.

    Dagens idrott under dokument

    7 SV: Lämna in lila skrivboken med läxblad samt Jag-boken (de elever som ännu inte lämnat).  

    Eng: Läxa regelbundna verb, läxlapp härTräna på glosor.eu (logga in med anv. brunnby5, lösen brunnby5 innan du klickar på länken) Regelbundna verb, enskilda ord eller alla 3 formerna. På engelsklektionen idag lyssnade vi på Newsreel 30-1-21, arbetsblad här (sid 1-3).

     

    Skridskor på idh, se under dokument

    SV pratläxa:  Framförande - berätta en rolig historia läxblad

    Eng: Textbook s. 45, The Party, Workbook s. 54-55.

    8  LOV   LOV   LOV   LOV   LOV
    9

    SV-läxa:     Läxblad i läsning, ordkunskap och stavning tas hem och arbetas med under veckan. Lämnas in nästkommande måndag → läxblad

         

    SV språkläxa:        Stavning sj-ljudet samt onomatopoetiska ord. På måndag lämnas nya läxan in!

    Biologi inlämning: Sötvatten och hav, länk här.

    10

    SV-läxa:     Läxblad i läsning, ordkunskap och stavning lämnas in. Nytt blad tas hem och arbetas med under veckan. Lämnas in nästkommande måndag.

         

    SV-läxan lämnas in på måndag!

    11 SV-läxa:     Läxblad i läsning, ordkunskap och stavning lämnas in. Nytt blad tas hem och arbetas med under veckan. Lämnas in nästkommande måndag.
         

    SV-läxan lämnas in på måndag!

    12 SV-läxa:     Läxblad i läsning, ordkunskap och stavning lämnas in. Nytt blad tas hem och arbetas med under veckan. Denna gång lämnas det in på tisdag efter lovet.
          SV-läxan lämnas in på tisdag efter lovet!
    13   LOV   LOV   LOV   LOV   LOV
    14   LOV

    SV-läxa:   Läxblad i läsning, ordkunskap och stavning. Arbetat med vecka 12 och lämnas denna gång in idag tisdag.

         
    15          
    16          
    17          
    18          NO-PROV
    19  STUDIEDAG  STUDIEDAG  STUDIEDAG   LOV   LOV
    20          
    21          
    22          
    23          
    24    AVSLUTNING      
    25          
  • Årskurs 5 - Dokument

    Brunnby Skolas skolregler

     

    LÄNK TILL EVAS MEET

    LÄNK TILL JOHANNAS MEET

    LÄNK TILL SAHRAS MEET

    LÄNK TILL ERIKAS MEET

    LÄNK TILL KRISTINA MÖSERS MEET

    MEET FÖR ATT VISA NÄRVARO IDROTT FÖR ÅK 5+6 TORSDAG 11/2, 8:20 SAMT 11:00 

     

     

    BILD

     

    ENGELSKA

    Länk till Newsreel Easy

    Länk till Desperados

     

    HEM- & KONSUMENTKUNSKAP

     

    IDROTT & HÄLSA

    Idrott  18 februari:

    Vi passar på att åka skridskor med eleverna.

    Finns en plats ovanför Arild som det är gångavstånd till. 

    Vi vill att eleverna har hjälm. Har man klubba och puck/boll får man ta ansvar och vara försiktig, inga hårda eller höga slag, då tar jag pucken/bollen.

    Klä er varmt.

    Idrott 11 februari

     

    MATEMATIK

    Sahra meet 

    Multiplikationspel

    Film om procent, bråk och decimalform

     

    MUSIK

     

    NO-ÄMNEN & TEKNIK

    Arbetsuppgifter till sötvatten och hav v 6-9

    Instuderingsfrågor till prov om materialens egenskaper

    Lektionsanteckningar v. 2

    Film "Kemi nästa: Fläckar"

    Lektionsanteckningar v. 3 

    Veckoplanering v2-3 

    Lektionsanteckningar v. 4

    Film (sli.se) "Labba: Bota det sura"

     

    SLÖJD

     

    SO-ÄMNEN

    Veckoplanering vecka 9

    Länkar till: veckans Lilla Aktuellt Skola + digitalt nyhetsquiz + arbetsblad (pdf)

    Länkar till: veckans Geografens testamente Norden arbetsblad (pdf)

     

    SVENSKA

    Veckoplanering vecka 9

    Länkar & tips i svenska

    Lära sig skriva på datorn 1

    Lär dig skriva på datorn 2

  • Kontakt

    Vid frågor är ni varmt välkomna att höra av er till oss.

    Klassföreståndare: Sahra Persson & Johanna Ottestig Robinson

    ☎ 042346011
    @ sahra.persson@brunnbyskola.se, johanna.ottestig@brunnbyskola.se