arbetsro och trivsel för både elever och personal
Trivselregler
Följande regler gäller alla elever som tillhör Brunnby Skola. De gäller för eleverna till och från skolan samt under skol-och fritidstid. Skolan är en arbetsplats och reglerna finns till för att skapa arbetsro och trivsel för både elever och personal. Om reglerna inte följs vidtas åtgärder enligt vår konsekvenstrappa.
Ett bra motto att följa är: ”Ta hand om dig själv, ta hand om andra, ta hand om denna plats”. Detta tar du med dig överallt – vart du än går ansvarar du över dig själv, din kamrat och den plats du är på.
Senast uppdaterad 230914
Konsekvenstrappa
Skolans huvuduppdrag är att ge alla elever en grund för att klara framtida studier och yrkesliv. Det handlar om kunskaper och grundläggande värden. För att klara detta måste studiemiljön präglas av ordning, trygghet och studiero.
Ett förebyggande arbete är centralt för att skapa de rätta förutsättningarna. När ordningen är störd behövs möjligheter att ingripa. Reglerna för dessa befogenheter har tydliggjorts. Ordningsregler ska finnas på varje enhet. De ska utarbetas under medverkan av eleverna.
Rektorn beslutar om ordningsreglerna (Skollagen, 5 kap, 5§). Åtgärderna ska stå i rimlig proportion till sitt syfte och vidtas med hänsyn till elevens bästa. Lärarna har alltid skyldighet att ingripa för att hindra att elever skadar andra personer eller egendom eller själva blir utsatta för skada.
Syftet med åtgärderna är att förbättra elevens beteende. Skolans förhållningssätt är av stor betydelse. Disciplinära åtgärder ska inte användas för att straffa eleven utan syftet är att förbättra elevens beteende. Om vidtagna åtgärder inte har önskad effekt tas nästa steg i åtgärdstrappan.
Tryck på bilden för att förstora den.